Tyto stránky jsou zastaralé a nepředstavují aktuální webovou prezentaci Univerzity Palackého.
Pokud jste sem zabloudili omylem, aktuální web je https://www.upol.cz/.
Portál  |  STAG  |  e-mail
English
Univerzita Palackého
07.05.2015, 10:38, Stáří: 9 r.

Zvýšení rychlosti na 150 km/h dramaticky zvyšuje pravděpodobnost smrtelné nehody

Autor: OK

Olomouc, Praha (7. května 2015) – Vysoká rychlost je nejzásadnějším faktorem ovlivňujícím nehodovost na silnicích. Zvýšení povolené rychlosti na dálnicích o 20 kilometrů zvýší pravděpodobnost smrtelné nehody téměř na dvojnásobek. Je prokázán jasný vztah mezi rychlostí, kterou vozidlo jede, a pravděpodobností vzniku nehody, závažností zranění nebo úmrtím.

Při zvýšení rychlosti o 1 kilometr v hodině se zvyšuje pravděpodobnost nehody se smrtelnými následky o 4,5 %. To říká tzv. Nilssonův zákon, který v roce 2000 představil a následně v mnoha zemích empiricky potvrdil Göran Nilsson,“ řekl Matúš Šucha, vedoucí Katedry psychologie Univerzity Palackého. Pokud řidič zvýší rychlost ze 130 na 150 kilometrů, znamená to, že riziko jeho účasti v smrtelné nehodě vzrostlo o plných 90 %.

V Evropě patří mezi dlouhodobě nejbezpečnější země Švédsko, Velká Británie a Nizozemsko. V těchto zemích je povolená rychlost na dálnicích nižší, v případě Švédska a Velké Británie 110 kilometrů, v Nizozemsku 130 kilometrů. Naopak v zemích s výrazně nižší dopravní bezpečností, v Bulharsku nebo Polsku, je rychlost 140 kilometrů v hodině. Často uváděný příklad Německa jako země s neomezenou rychlostí je zavádějící. „Pouze na zhruba třetině dálnic je rychlost neomezená, dálnice i vozový park jsou v lepším technickém stavu, ale zejména jsou řidiči dlouhodobě vedeni k odpovědnosti a bezpečnému řízení. Navíc Německo z pohledu dopravní bezpečnosti nepatří k nejvyspělejším zemím,“ vysvětlil Šucha.

Skupinou nejvýrazněji ohroženou zvýšeným rychlostním limitem jsou mladí začínající řidiči, ti často řízení nezvládnou a havarují. Následky jsou zpravidla tragické. V České republice není zákonem zaveden institut řidičského oprávnění na zkoušku, který by například omezil povolenou rychlost jízdy v počátcích řidičské praxe.

Vyšší rychlost také poskytuje kratší čas ke zpracování informací a k reakci, brzdná dráha je delší a možnost vyhnout se kolizi menší. Vyšší maximální rychlost rovněž zvýší rozdíly v rychlostech jednotlivých aut, což má za následek vyšší míru nehodovosti. Nezanedbatelný je také environmentální faktor, jelikož při vyšší rychlosti je vyšší spotřeba pohonných hmot, hluk a emise,“ zdůraznil Šucha.

Evropská unie přijala jako svoji oficiální strategii v oblasti zvyšování dopravní bezpečnosti Vizi nula (Vision Zero). Ta si jako hlavní cíl klade přijetí takových opatření, která postupně redukují počet vážných zranění a úmrtí na nulu. Česká republika se zavázala zvyšovat dopravní bezpečnost a do roku 2020 snížit počet usmrcených na silnicích o 50 % (v porovnání s rokem 2010). „Zákon, který umožňuje navýšení rychlostního limitu na dálnicích na 150 kilometrů a vybraných úsecích silnic první třídy na 110 kilometrů v hodině, je v přímém rozporu s tímto cílem,“ dodala Dana Černochová z Asociace dopravních psychologů ČR.



Aktuální zpravodajství a publicistiku z Univerzity Palackého najdete na stránkách Žurnálu Online.

Zpravodajství z UP
Vědecko-výzkumná centraVyhledávání studijních oborů na UPAbsolventi UP

Calendar of Events now only on Palacký University's  new webpages

Aktuální konference, kongresy a sympozia na UP
Stránka aktualizována: 04. 04. 2011, Daniel Agnew