Tyto stránky jsou zastaralé a nepředstavují aktuální webovou prezentaci Univerzity Palackého.
Pokud jste sem zabloudili omylem, aktuální web je https://www.upol.cz/.
Portál  |  STAG  |  e-mail
English
Univerzita Palackého
24.09.2014, 12:41, Stáří: 10 r.

Pedagogická fakulta nabízí nekvalifikovaným učitelům řadu možností, jak si doplnit vzdělání

Autor: OK

Olomouc (24. září 2014) – Nekvalifikovaní učitelé ze základních a středních škol mají kvůli změně zákona povinnost doplnit si svou způsobilost. Pedagogická fakulta Univerzity Palackého vyšla vstříc požadavku ministra školství Marcela Chládka a přijala 52 učitelů z praxe k doplňujícímu vzdělání. Studovat budou obory zaměřené na předškolní pedagogiku, speciální pedagogiku, učitelství pro 1. stupeň a učitelství pro 2. stupeň a střední školy, zejména pro cizí jazyky. Těm zájemcům, které fakulta nepřijala, nabízí řadu studijních programů z celoživotního vzdělávání.

„Z počtu 52 přijatých zájemců bylo 40 uchazečů přijato na bakalářské studijní programy, jeden uchazeč na navazující magisterský studijní program a 11 uchazečů do dlouhých magisterských studijních programů. Všichni takto přijatí uchazeči doložili potvrzení od ředitelů škol, že aktuálně působí jako pedagogičtí pracovníci,“ upřesnil Antonín Staněk, proděkan pro studium.

Bohatá nabídka studijních programů a kurzů

Všem zájemcům o doplnění kvalifikace nemohlo vedení fakulty vyhovět. Svou roli sehrály také výsledky přijímacích zkoušek. Učitelům, kteří se i přesto vzdělávat chtějí, fakulta nabízí, aby k získání kvalifikace využili nabídku studijních programů v rámci celoživotního vzdělávání. Novinkou v nabídce je například Speciální pedagogika – logopedie se zaměřením na činnost logopedického asistenta, Výchova ke zdraví – učitelství pro 2. stupeň ZŠ či Specializovaná činnost v oblasti environmentální výchovy. Účastníci celoživotního vzdělávání si studium hradí ze svého, nejsou financováni ze státního rozpočtu.

„Nekvalifikovaní učitelé mají možnost získat potřebnou kvalifikaci zejména prostřednictvím doplňujícího pedagogického studia, tzv. učitelské způsobilosti, které každoročně nabízí fakultní centrum celoživotního vzdělávání. Učitelé si mohou rozšířit svou odbornou kvalifikaci či prohloubit konkrétní znalosti také v rámci širokého spektra krátkodobých kurzů, které fakulta nabízí,“ připomněla Hana Marešová, proděkanka pro organizaci, rozvoj a celoživotní vzdělávání.

MŠMT přiděluje vysokým školám konkrétní počty studentů, které je možné přijmout do jednotlivých typů studijních programů (Bc., NMgr., Mgr.). Tento počet studentů je pak vysokým školám financován ze státního rozpočtu. Ty studenty, které přijme vysoká škola nad rámec tohoto směrného čísla, si musí hradit ze svého rozpočtu. Ministr školství Marcel Chládek ale letos učinil s ohledem na potřebu rychlého řešení situace nekvalifikovaných učitelů výjimku a umožnil fakultám přijmout na učitelské obory vícero studentů s tím, že jim tito studenti budou financováni ze zdrojů, které zajistí MŠMT.

 

 

Co říká zákon

Poslední novela zákona o pedagogických pracovnících obsahuje článek, který umožňuje ředitelům učinit výjimku a zaměstnávat po nezbytně nutnou dobu (není zákonem definována) pedagogické pracovníky, kteří nesplňují podmínky odborné kvalifikace, a to zejména tam, kde ředitel školy nemůže prokazatelně zajistit výuku kvalifikovaným pracovníkům. Výjimky jsou povoleny také učitelům, kteří k 1. lednu 2015 dosáhnou věku 55 let, pracovníkům s dlouhodobým výkonem pedagogické činnosti (nejméně 20 let), rodilým mluvčím či aktivním umělcům či trenérům.

„Podle současné legislativy záleží v podstatě na řediteli školy, zda bude konkrétní situaci konkrétního pedagoga hodnotit jako ‚hodnou výjimky‘, a nepožadovat po učiteli, aby si doplnil kvalifikaci, či jej naopak pošle dostudovat příslušný studijní program. Pokud si představíme například vesnickou pohraniční malotřídku, kde je pět tříd a učí na ní dva učitelé a oba jsou nekvalifikovaní, jedná se o situaci, kdy může ředitel uplatnit výjimku, neboť nástup obou pedagogů do studia by byl pro školu likvidační, protože většinou nemá ředitel v takových školách šanci sehnat nějaké další učitele,“ uzavřela Hana Marešová, proděkanka pro organizaci, rozvoj a celoživotní vzdělávání.

Kompletní nabídka programů pro oblast dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků je k dispozici zde: http://www.ccv.upol.cz/cz/rubriky/programy-celozivotniho-vzdelavani/.



Aktuální zpravodajství a publicistiku z Univerzity Palackého najdete na stránkách Žurnálu Online.

Zpravodajství z UP
Vědecko-výzkumná centraVyhledávání studijních oborů na UPAbsolventi UP

Calendar of Events now only on Palacký University's  new webpages

Aktuální konference, kongresy a sympozia na UP
Stránka aktualizována: 04. 04. 2011, Daniel Agnew