Tyto stránky jsou zastaralé a nepředstavují aktuální webovou prezentaci Univerzity Palackého.
Pokud jste sem zabloudili omylem, aktuální web je https://www.upol.cz/.
Portál  |  STAG  |  e-mail
English
Univerzita Palackého
19.02.2015, 11:08, Stáří: 9 r.

Jak se připravit na novinky ve vzdělávání znevýhodněných dětí? Soubor rad nabízí Univerzita Palackého a Člověk v tísni

Autor: OK

Praha, Olomouc (19. února 2015) – Žáky pohybující se po školách na vozíku, nevidomé, sluchově postižené, děti cizinců, ale třeba také žáky, jejichž handicap není na první pohled rozpoznatelný. Ty všechny a mnohé další čekají velké změny ve vzdělávání. Umožní to novela školského zákona, která mimo jiné podstatně mění posuzování speciálních vzdělávacích potřeb u dětí, žáků a studentů. Poslanecká sněmovna normu schválila 13. února 2015. Většina ustanovení, která se týkají dětí se znevýhodněním, začne platit 1. září 2016.

Novela opouští dělení podle medicínských nebo psychologických diagnóz do kategorií zdravotní postižení, zdravotní znevýhodnění a sociální znevýhodnění a nově zavádí takzvaný systém podpůrných opatření. Ten více zohlední skutečné dopady postižení či znevýhodnění dětí do vzdělávání. Pomoc, která bude dětem s handicapem určená, se bude nově dělit do pěti stupňů.

Přijetí novely vítají i tvůrci projektu Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR (SPIV), na kterém spolupracují Univerzita Palackého a Člověk v tísni. Projekt je podpořen Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. „Dětem se dostane spravedlivějšího posouzení, co přesně potřebují k tomu, aby byly ve školách úspěšné. Ať už chodí do speciálních, nebo běžných škol, řekl hlavní řešitel projektu Jan Michalík z pedagogické fakulty.

Na to, aby se školy na nová pravidla připravily, zbývá rok a půl. Zástupci projektu SPIV proto nyní považují za nejdůležitější přijetí kvalitní prováděcí vyhlášky k novele zákona, která zodpoví řadu otázek, které školy, žáci a jejich rodiče v souvislosti s přijetím novely pokládají. Už nyní však školám může pomoci i projekt SPIV. „Výstupy našeho projektu pomohou školám při poskytování potřebné podpory žákům – nabízíme konkrétní návody jak přímo pedagogům, tak asistentům pedagoga. Ministerstvu školství navíc odevzdáme návrhy systémových úprav, například v oblasti financování nebo metodického vedení při zavádění podpůrných opatření. Rovněž předáme na čtyři desítky nově vytvořených a v terénu ozkoušených kurzů pro další vzdělávání pedagogických pracovníků,“ popsal Tomáš Habart ze společnosti Člověk v tísni.

Jedním z hlavních produktů projektu SPIV je Katalog podpůrných opatření, kde budou mít učitelé poprvé pohromadě a přehledně všechny dosavadní odborné zkušenosti ze vzdělávání znevýhodněných žáků. „I učitel, který se nikdy nesetkal s dítětem s postižením, najde v katalogu rady, jak při výuce postupovat,“ uvedla speciální pedagožka Pavlína Baslerová, která vede tým autorů katalogu. Dokument je už připraven do tisku a v červnu by se měl objevit i v elektronické verzi na portálu projektu www.inkluze.upol.cz. Hotové jsou také metodiky práce asistenta pedagoga při poskytování podpůrných opatření a k tomu 22 dílčích metodik jednotlivých činností asistenta pedagoga.

Všechny výstupy budou postupně, nejpozději však do začátku příštího školního roku uveřejněny na portálu projektu.

 

 

UP se této problematice věnuje dlouhodobě. Jako zdroj informací můžete využít také aktuality z univerzitního časopisu:

http://www.zurnal.upol.cz/pdf/zprava/clanek/neslysici-chlapec-stoji-za-vznikem-prelomoveho-dokumentu-ve-skolstvi/

http://www.zurnal.upol.cz/pdf/zprava/clanek/specialni-vzdelavani-se-meni-akademici-zpracovali-manual-pro-ucitele/

http://www.zurnal.upol.cz/pdf/zprava/clanek/jak-ucit-znevyhodnene-deti-na-pedagogicke-fakulte-hledaji-cestu/



Aktuální zpravodajství a publicistiku z Univerzity Palackého najdete na stránkách Žurnálu Online.

Zpravodajství z UP
Vědecko-výzkumná centraVyhledávání studijních oborů na UPAbsolventi UP

Calendar of Events now only on Palacký University's  new webpages

Aktuální konference, kongresy a sympozia na UP
Stránka aktualizována: 04. 04. 2011, Daniel Agnew