Tyto stránky jsou zastaralé a nepředstavují aktuální webovou prezentaci Univerzity Palackého.
Pokud jste sem zabloudili omylem, aktuální web je https://www.upol.cz/.
Portál  |  STAG  |  e-mail
English
Univerzita Palackého
16.11.2010, 07:58, Stáří: 14 r.

Divadlo na cucky otevírá novou sezónu hrou plnou fantazie, bolesti a lásky

Autor: Zdeněk Vévoda

Současný text mladé rakouské dramatičky Gerhild Steinbuch (*1983) Bezhlaví / Kopftot, který uvede olomoucké Divadlo na cucky 16. listopadu 2010 v české premiéře, je hluboká studie o lásce, moci a svobodě představivosti. Inscenace v režii Jana Žůrka zavede diváky do prostředí rodinného torza stiženého a poznamenaného tragédií. Do prostředí, v němž se hlavní postavy ztrácejí ve vzájemných závislostech a neustále utíkají do světa fantazie, který ale není zcela čistý a morální.

Hlavní postava plachá a uzavřená dívka Ofélie žije sama se svým otcem. Snaží se zaplnit prázdné místo, jež vzniklo po smrti matky a tak se nevědomky stylizuje do její role. Chce být pro otce tou jedinou na světě. Touží po jeho přítomnosti, ale zároveň z ní téměř umírá strachy. Postupně mezi nimi totiž vzniká dvojznačné pouto, které neustále překračuje hranici vztahu otec-dcera směrem do tabuizovaných rovin. Neschopna projevit zármutek nad touto situací, neschopna kontaktu s okolním světem cítí se Ofélie zlomyslná a zkažená a uzavírá se čím dál tím víc sama do sebe. Ve snaze uniknout z této klaustrofobické situace „vybájí“ si proto novou rodinu. Vzkřísí mrtvou matku zpět k životu a stvoří si bratra, s nímž navazuje něžný milostný vztah, který je protipólem ke vztahu s otcem. Ovšem existují bratr s matkou opravdu jen v její hlavě?

„Text pro nás objevila a přeložila Jitka Štávová a za první setkání českých diváků s Gerhild Steinbuch můžeme vděčit právě jí. Mne ta hra fascinuje především jako živoucí látka, která se obrací k únosu zneužívaných nebo unášených dětí. Je to hra plná fantazie, bolesti a lásky,“ uvedl režisér inscenace, Jan Žůrek.

Dojemný, intenzivní příběh inspirovaný tvorbou Sarah Kane, medializovanými případy rodinné patologie a pohádkovým světem fantazie napsala autorka ve svých 20 letech. V roce 2003 získala za hru hlavní cenu v soutěži současné dramatiky, jež pořádá berlínská Schaubühne a o rok později byl text ve formě scénického čtení představen v rámci jejich Festivalu nové mezinárodní dramatiky F.I.N.D. (Festival Internationale Neue Dramatik). Světovou premiéru měl Kopftot na malé experimentální scéně mohučského Státního divadla (Staatstheater Mainz) 23. září 2006, kde jej jako svůj debut na tamní scéně inscenovala režisérka Julie Pfleiderer.

Divadlo na cucky otevírá touto hrou novou sezónu, jež tematizuje rodinu a město, ve kterém žijeme. Sezónou se vine motto SKRZ TVRZ TRS PRS, přičemž inscenace Kopftot / Bezhlaví sleduje linii, jež variuje podoby rodinných vztahů. („Tvrz jako rodina, jež je od pradávna stavebním základem každého města a většího společenství. Tvrz jako nezničitelná hradba rodinných tradic a zásad, tvrz jako neoblomnost lidského srdce. Tvrz jako samota.“)

Kopftot/Bezhlaví
česká premiéra 16. listopadu 2010 v 19:30, Divadlo K3
Režie: Jan Žůrek
Překlad: Jitka Šťávová
Dramaturgie: Dominika Šindelková
Scéna: Petr Jakšík
Hrají: Simona Vičarová, Tereza Richtrová, Ivan Dejmal j.h., Ondřej Kokorský j. h.



Aktuální zpravodajství a publicistiku z Univerzity Palackého najdete na stránkách Žurnálu Online.

Zpravodajství z UP
Vědecko-výzkumná centraVyhledávání studijních oborů na UPAbsolventi UP

Calendar of Events now only on Palacký University's  new webpages

Aktuální konference, kongresy a sympozia na UP
Stránka aktualizována: 04. 04. 2011, Daniel Agnew